Metody, techniki, materiały dydaktyczne - jak uczyć przedszkolaki języka angielskiego

Projekt: Metody, techniki, materiały dydaktyczne - jak uczyć przedszkolaki języka angielskiego (Kamerun)

piątek, 19 listopada 2010

Problemy z dyscypliną

Ten post dedykowany jest wszystkim nauczycielom, którzy mają problemy z przestrzeganiem dyscypliny wśród sowich wychowanków. Nie będzie on jednak o złotych środkach, to jest post o tym jakie problemy wynikające z braku dyscypliny spotkały mnie w Kamerunie ze strony nauczycieli. Na samym początku mojej pracy w Mokolo miałam ogromne problemy z niegrzecznymi dzieciakami. Moje kłopoty wynikały z nieznajomości francuskiego oraz z nieco odmiennego systemu kar i nagród przeze mnie stosowanego. W Afryce panuje zwyczaj kar cielesnych. Dzieci nie tylko są notorycznie bite, wielu nauczycieli wykorzystuje dzieci do pracy na swoim polu. Z tym wszędobylskim odwiecznym rytuałem walczą misjonarze oraz wolontariusze. Z początku wydawało mi się, że skoro nie stosuję tego rodzaju kar nigdy nie uda mi się zapanować nad dziećmi tak jak tego pragnę. Jednak kiedy odwiedziłam kilka przedszkoli i zobaczyłam, że nauczyciele pracujący w tych placówkach skutecznie oduczyli się bić dzieci, postanowiłam, że jednym z celów mojego projektu stanie się wyeliminowanie kar cielesnych na Mokolo. Dość łatwo udało mi się przekonać do swoich przekonań dyrektorkę przedszkola. Odbyła ona liczne rozmowy z nauczycielami i obiecała, że nauczyciele zaprzestaną stosowania kar cielesnych. Wszystko było super do momentu kiedy pani dyrektor znikała z pola widzenia nauczycieli. Muszę dodać, że siła z jaką bite były dzieci mnie przerażała. Ja sama wielokrotnie buntowałam się i np opuszczałam zajęcia podczas których nauczyciele bili dzieci. Dziś odbyły się ostatnie już zajęcia nt metod dyscyplinarnych. Podczas zajęć poinformowałam nauczycieli, że prawo kameruńskie karze bicie dzieci w placówkach edukacyjnych. Rozmawialiśmy nt innych metod karania. Przypomniałam nauczycielom, że kiedy jedna z wychowawczyń postanowiła ukarać dziecko "karnym krzesełkiem" dziewczynka krzyczała "zbij mnie, proszę zbij mnie, nie chcę siedzieć w klasie". Nie wiem jaki będzie skutek moich wielomiesięcznych starań, mam jednak nadzieję, że udało mi się ostatecznie przekonać nauczycieli do nieskuteczności ich metoda. Bo skoro ciągle biją dzieci, tak jak ich rodzice i każdy w dzieci otoczeniu, a dzieci wciąż ich nie słuchają... . Mi się udało zyskać szacunek wśród dzieci bez bicia, mam nadzieję, że moim nauczycielom też się uda, dlatego od dzisiaj trzymam za nich kciuki i wy też trzymajcie. Bo wierzcie mi nie będzie im łatwo, dzieciom również...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz